The ABBA Wonder

e-Časopis československého FanClubu skupiny ♠ABBA♠

Reklama

abba world revival

Soundman.cz - ozvučení, nahrávání, poradenství, akustická měření

Novinky

09.03.2015: The Complete Recording Sessions podruhé

První sbírka na nové vydání legendární knihy The Complete Recording Sessions byla bohužel neúspěšná. Autor nyní zahájil druhý (a poslední) pokus. Přispět tentokrát můžete za trochu pozměněných podmínek zde. Pokud bude kampaň neúspěšná, kniha pravděpodobně v dohledné době nevyjde. Kdo tedy můžete, pomozte, prosím, tento projekt zrealizovat. Stojí za to!

28.01.2015: Sbírka na The Complete Recording Sessions

Dnes začala sbírka na aktualizovanou verzi legendární knihy The Complete Recording Sessions. Přispět můžete zde. Za příspěvek v minimální výši 750 SEK máte knihu a doručení po Evropě zdarma. Vítán je samozřejmě i jakýkoliv nižší příspěvek.

30.11.2014: Nové album BAO v roce 2015

Jsou to už dva roky, co vyšlo poslední CD skupiny Benny Anderssons Orkester, Tomten Har Åkt Hem. Nyní Benny potvrdil, že příští rok na jaře se BAO vrátí do nahrávacího studia. Vzhledem k značnému pracovnímu vytížení však skupina s největší pravděpodobností neuskuteční tradiční letní turné.
• archív novinek •

Galerie

Kresby - 3
.
zobrazení: 3882
známka: 2.25

Motto:
"It´s only pop but we like it !"

O čem se píše...

Ring Ring - cesta k Eurovizi

Vydáno dne 23. 06. 2013 (1343 přečtení)
Letos v březnu tomu bylo přesně 40 let, co skupina později známá jako ABBA vydala své první album. V dnešním článku si můžete přečíst esej C. M. Palma o vzniku této desky a prvních společných krůčcích slavné švédské čtveřice.



Úspěch prvního singlu skupiny ABBA (tehdy ještě vystupující pod jménem Björn & Benny, Agnetha & Anni Frid), písně People Need Love, v létě 1972 Stiga Andersona, Bennyho Anderssona a Björna Ulvaeuse probudil. Stig vlastnil nahrávací společnost Polar Music, u níž duo Björn & Benny vydávalo své nahrávky a kde byli oba pánové zaměstnáni jako producenti. Všichni tři se už dlouho pokoušeli prosadit svou hudbu za hranicemi Švédska, ale v posledních několika letech se Björn s Bennym zabývali především tzv. šlágry – jednoduchými hity cílenými na kuchyňské tranzistoráky švédských obyvatel. Ve skutečnosti chtěli dělat moderní pop, ale v té době se zdálo, že větší úspěch jim přináší uhlazenější repertoár – písně, které si mohli pobrukovat i máma s tátou.

Změna přišla až když se rozhodli zkusit štěstí s People Need Love, kdy poprvé naplno využili výraznějších pěveckých talentů svých partnerek, Agnethy a Fridy. Ačkoliv nebyli zdaleka přesvědčení o tom, že tento volný skupinový koncept povede k dlouhodobějšímu úspěchu, přesto v něm Stig s Bennym a Björnem viděli určitý potenciál a rozhodli se, že oba páry by měly společně nahrát celé album. Deska však pro nikoho ze zúčastněných nebyla hlavní prioritou a do určité míry se z ní stala sbírka oprášených písní, původně nahraných pro jiné účely. Bylo to pochopitelné, protože Björn s Bennym měli plné ruce práce se skládáním a produkováním desek pro ostatní umělce ze stáje Polar Music.


První nahrávání, o kterém je jednoznačně známo, že bylo určeno pro album skupiny Björn & Benny, Agnetha & Anni Frid, proběhlo 26. září 1972. Nakonec ale backing track nahraný tento den, určený pro píseň s pracovním názvem Contemplation, pravděpodobně nikdy nepoužili. Skupina pracovala i na jedné z těch „starých“ písní, které pro ni původně nebyly určené. Rock'n'Roll Band původně nahráli Björn s Bennym na B-stranu svého japonského singlu, teď pro ni znovu nahráli kytary a něco nových vokálů.

Na úplně první zcela nové písni pro své album začali pracovat teprve 17. října, kdy byl dokončen backing track pro He Is Your Brother. Tato píseň opakovala poselství souznění mezi lidmi ze skladby People Need Love a o pár týdnů později vyšla na singlu. Ve Švédsku se z ní stal hit, alespoň v rozhlasové hitparádě Tio i topp. Přestože tento úspěch zřejmě dále posílil pocit, že skupina má skutečně nějaký potenciál, Björn, Benny, Agnetha a Frida stále ještě nepovažovali společnou kapelu za svůj hlavní cíl. Ve skutečnosti všichni čtyři členové během podzimu 1972 pracovali na několika jiných projektech.

Björn s Bennym stále pracovali jako producenti a také skládali písně pro film Ture Sventon – privatdetektiv (Ture Sventon – soukromé očko). Jednou z nich byla píseň Jag Är Blott En Man (Jsem jenom muž), kterou původně zpíval švédský herec Jarl Kulle. Ta dostala nový anglický text nový vokál a nakonec vyšla na společném albu jako I Am Just A Girl. Björn s Bennym jako duo vydali v Japonsku singl Love Has Its Ways (s Rock'n'Roll Band na B-straně). Frida mezitím zaznamenala sólový úspěch s písní Man Vill Ju Leva Lite Dessemellan a Agnetha zase se singlem Så Glad Som Dina Ögon. Není tedy divu, že Björn později popsal jejich přístup ke skupině v této době jako „koníček“.


Nicméně alespoň jednu společnou aktivitu skupina vyvinula. Bennyho a Björnův úspěch v Japonsku dříve téhož roku vyústil v pozvání na soutěž Yamaha World Popular Song Contest, která se konala v listopadu v Tokiu. Zahráli zde píseň Santa Rosa, kterou sice nahráli jenom jako duo, ale ve Švédsku vyšla na B-straně singlu He Is Your Brother. Santa Rosa nepatřila mezi jejich nejlepší písně a o tom, že s ní na soutěži vystoupí, ve skutečnosti rozhodnul jejich japonský vydavatel. Přesto to znamenalo, že oba páry mohly odjet do Japonska, protože Agnetha s Fridou měly na festivalu vystoupit také, i když se na původní nahrávce nijak nepodílely. I přes jejich přispění však na soutěži skupina žádnou cenu nakonec nezískala.

V té době ale už přemýšleli o jiné soutěži, která, jak věřili, mohla znamenat průlom na mezinárodní scéně. Zatímco byli v Tokiu, doma ve Švédsku bylo oznámeno, že skladatelský tým složený z Bennyho Anderssona, Stiga Andersona a Björna Ulvaeuse byl přizván, aby přispěl jednou písní do předkola soutěže Eurovize pro rok 1973. Během svátků na konci roku se Björn s Bennym odebrali do své „skladatelské“ chatky na ostrově Viggsö v stockholmském souostroví. Po několika dnech tvrdé práce se jim podařilo dát dohromady veselou píseň, jejíž melodie připomínala ducha popmusic před deseti lety. Pokřtili ji pracovním názvem Klocklåt (Zvonková píseň). Úkolem Stiga Andersona bylo napsat text. Cítil, že Bennyho a Björnova nová skladba byla tím pravým ořechovým. „Chtěli jsme udělat něco popového, něco, co by odráželo dnešní trendy populární hudby,“ vzpomínal. „Chtěli jsme se oprostit od vší té okázalosti, která byla pro Eurovizi typická: jen žádné smokingy a večerní róby.“


Když byl Stig hotov se svou částí práce, píseň získala název Ring Ring. Aby zajistili, že slova budou znít opravdu správně i mezinárodnímu publiku, Stig dokonce požádal americkou popovou hvězdu a skladatele v jedné osobě, Neila Sedaku, kterého znal díky svým vydavatelským kontaktům, aby společně se svým kolegou Philem Codym napsali text pro anglickou verzi. Píseň nahráli 10. ledna 1973 ve stockholmském studiu Metronome. Zvukařem byl Michael B. Tretow, který se v minulých letech stal pro Björna a Bennyho důležitým spolupracovníkem. Při tomto nahrávání však udělal něco, co je nutno považovat za jeho do té doby nejvýznamnější příspěvek. Michael krátce předtím četl knihu o americkém producentovi Philu Spectorovi, který se proslavil svou „zvukovou stěnou“. Tato kniha s názvem Out Of His Head od Richarda Williamse odhalovala všechna tajemství, jak přesně tohoto bohatého zvuku Spector dosahoval. Jak Michael tušil, šlo jen o to, že několik muzikantů hrálo na ty samé nástroje – měl ve studiu najednou tři klavíry, pět kytar a podobně.


Michaela to zaujalo, ale uvědomoval si, že takový postup by byl pro většinu švédských vydavatelství příliš drahý. Přišel ale s řešením: proč prostě nenahrát celý backing track dvakrát? Tak by se dosáhlo toho velkého, téměř orchestrálního zvuku, o který usiloval. Také přišel na to, že pokud se mezi oběma nahráváními mírně změní rychlost rekordéru, čímž se v podstatě dosáhne toho, že nástroje hrají trošičku falešně, zvýší to efekt plného zvuku. Michael řekl o své teorii Björnovi a Bennymu. Naštěstí byli tím nápadem stejně nadšení jako on. A výsledek nikoho nezklamal. Ring Ring byla nahrávkou, která hřměla a rachotila; zněla úplně jinak než cokoliv, co vzešlo ze švédských nahrávacích studií.

Zklamáním však bylo, že když Björn, Benny, Agnetha a Anni Frid 10. února vystoupili s písní Ring Ring ve švédském předkole Eurovize, skončili až třetí. Takže tento rok žádná Eurovize. Tento skličující výsledek písně, v kterou tolik věřili, byl však brzy několikanásobně vyvážen, když skupina vydala Ring Ring na dvou singlech (švédskou i anglickou verzi) a pak 26. března vydala i svou první LP desku, rovněž nazvanou Ring Ring. Z významnějších skladeb z tohoto alba můžeme jmenovat Love Isn't Easy (But It Sure Is Hard Enough), která později vyšla ve Skandinávii na singlu, nebo Disillusion, jejíž autorkou je Agnetha (s Björnovým textem) – jde o jedinou její píseň, která se kdy objevila na desce skupiny ABBA. Oba singly i LP Ring Ring měly obrovský úspěch a umístily se na třech prvních příčkách kombinované singlové a albové hitparády, kterou Švédsko v té době používalo. Tak se píseň, která snadno mohla být ambiciózním propadákem, ve skutečnosti stala popovým triumfem roku.

Právě tehdy si Björn, Benny, Agnetha a Frida konečně uvědomili, že by svou skupinu měli určitě brát jako něco víc, než jen koníčka. Podařila se jim dobrá věc, to bylo zcela zřejmé, a bezpochyby musejí pokračovat ve společné práci. Svůj úspěch ještě upevnili v létě 1973, kdy vyrazili na rozsáhlé turné po švédských folkparks. Když turné v září skončilo, začali přemýšlet o tom, že by nahráli další album, A také se začali připravovat na další ročník Eurovize...


[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5

| Autor: Michal | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: www.abbasite.com
Layout by Pa3k modified by Safa © 2006 - Český a slovenský fanklub ABBA
Vytvořeno prostřednictvím phpRS - GNU/GPL redakčního systému.