Bývalá viceprezidentka Polaru a pravá ruka skupiny ABBA, Görel Hanser, která v červnu oslavila 60. narozeniny, poskytla 11. ledna tohoto roku zajímavý rozhovor pro redaktora Svenska Dagbladet, Dana Hanssona. Co na sebe prozradila „žena pohybující se desetiletí v zákulisí skupiny ABBA a Bennyho Anderssona“ si můžete přečíst v následujícím článku.
ABBA se v roce 2008 opět stala hitem. Mamma Mia! překonala všechny rekordy. Görel Hanser je žena ze zákulisí, která celá desetiletí pracovala pro Abbu. Benny Andersson její roli shrnul nejlépe: „Všechno, co se mělo udělat, už vždycky bylo hotové,“ řekl o organizačních schopnostech Görel Hanser. Začínala jako sekretářka Stiga Andersona a stála za setkáním členů ABBA.
Být projektovou manažerkou a mluvčí skupiny ABBA znamenalo, že Görel Hanser cestovala po celém světě během turné, propagačních návštěv a starala se o smlouvy nahrávací společnosti a o média. Ačkoliv ABBA byla na vrcholu v 70. letech – a šlo o skutečnou hysterii – dalšího vrcholu dosáhli v roce 2008. Muzikál Mamma Mia! se stále hraje po celém světě, film s Meryl Streepovou v hlavní roli měl obrovský úspěch a už je nejúspěšnějším filmem v britské historii a když vyšel nový box s devíti studiovými alby skupiny ABBA
(ABBA – The Albums, pozn. red), okamžitě se vyšplhal ve švédské hitparádě strmě vzhůru.
„Dnes mám víc práce než v 80. letech. Kdo by uvěřil, že to takhle dopadne?“, podivuje se Görel Hanser, když se setkáme v kavárně v centru Stockholmu. Právě se vrátila z oslavy 62. narozenin Bennyho Anderssona.
Před pár týdny jsem se s ní sešel v kanceláři v Skeppsholmen, kde pracuje jako generální ředitelka agentury Music & Artist Service, která zastupuje, mimo jiné, Tommyho Körberga a Helen Sjöholm. Také řídí Bennyho nahrávací společnost Mono Music. Musím se smát, když vidím ceduli vedle její židle s nápisem „Gööööööööörel!“ Představuje symbol neustálého ječení Stikkana Andersona, kterým volal svou sekretářku.
Görel Hanser vidí svou roli v povinnostech ke skupině ABBA – které zřejmě ještě zdaleka nekončí – jako sjednocující prvek všech svých činností, který udržuje všechno pohromadě a zajišťuje, aby to fungovalo. Sama sebe popisuje jako silnou a průbojnou osobnost.
„Nikdy jsem se nemusela moc namáhat, protože všechno šlo tak dobře. Navíc ráda dělám víc věcí najednou. Měla jsem na starosti všechno – od desek, včasných příchodů, časových rozvrhů, když někam jeli, schůzky s nahrávacími společnostmi a vydavatelstvími, zajišťování, aby všechny smlouvy byly výhodné, aby všichni měli všechny potřebné informace, řešení problémů a koordinace turné. Byla jsem u mnoha věcí, které člověka potkají jen jednou za život… jako ABBA, Chess, Kristina Från Duvemåla a Mamma Mia!“
Říkáte, že je to obyčejná práce, ale…
„Je těžké to srovnávat, ale nikdy jsem nic jiného nedělala, ha ha! Není to ale tak fascinující, jak si lidé možná myslí. Není to jen o premiérách. Než dostanete na divadelní prkna něco jako Chess, musíte pracovat skoro celý rok a znamená to spoustu obchodních dopisů a schůzek atd. Všechno se musí udělat pořádně, všechno musí do sebe zapadat, aby to fungovalo.“
Benny Andersson, který se s Görel Hanser velice spřátelil, souhlasí, že Görel je srdcem stroje jménem ABBA.
„Pracovali jsme spolu 35 let a bez ní by to nebylo zdaleka tak snadné – bez jejích znalostí a kontaktů. Starala se o výsledky naší práce. Má všechno, co je třeba, a ještě něco navíc. Görel je zárukou, že všechno drží pohromadě.“
Zpěvačka skupiny ABBA, Anni-Frid Lyngstad-Reuss vysvětluje roli Görel Hanser jejím srovnáním se Stikkanem Andersonem, který byl někdy znám jako pátý člen skupiny.
„Görel byla nenahraditelná, byla jeho [Stikkanovou] pravou rukou a sdílela s ním pozici pátého člena skupiny. Kromě toho, že se velmi rychle učila, měla i neomylný smysl pro správné načasování a silný smysl pro význam detailů.“
Görel Hanser si přesně nevzpomíná, kdy poprvé potkala Björna Ulvaeuse a Bennyho Anderssona. V Polaru pracovala se Stikkanem Andersonem už v době, kdy se Björn a Benny koncem 60. let objevili v roli producentů Leny Andersson a napsali pro Britu Borg píseň Ljuva Sextital.
„Byli to jen dva mladí muži a nakonec se k nim přidaly Anni-Frid Lyngstad a Agnetha Fältskog a společně nahráli Hej Gamle Man. Ring Ring se pak stala evropským hitem a Waterloo vyhrálo v roce 1974 a otevřelo dveře. Byli jsme na vítězství připraveni a šli jsme v neděli poté do práce a rozeslali jsme informace všem Stikkanovým kontaktům v nahrávacím průmyslu, abychom zajistili, že píseň vyjde ve všech zemích. Pak jsme ale velmi záhy přestali oslavovat se šampaňským pokaždé, když se singl dostal na první místo, protože už toho najednou bylo příliš,“ směje se.
Uvědomovala jste si, jak je to skvělé?
„Ne, prostě jsme pracovali dál. Nemyslím si, že jsme opravdu chápali, jak dobře všechno jde.“
Görel Hanser vyrůstala v tradičním domově ve Skultorpu s otcem mechanikem a matkou v domácnosti. Během druhé světové války se otec aktivně zapojil do norského hnutí odporu a možná, že Görel zdědila něco z jeho kuráže – moc se nebát, ale dovést věci do konce.
„Když jsem byla malá, myslela jsem si, že jeho příběh je úžasně vzrušující, než jsem pochopila, co bylo v sázce.“
O co šlo?
„Varovali ho jednoho dne v tramvaji. Jeden člověk mu řekl: ‚Běž domů. Odejdi!‘ Němci si pro něj přišli, tak utekl přes hranice v Trondheimu, skončil ve Västergötlandu a nakonec se setkal s mou matkou. Jsem na něj pyšná a sama jsem nebojácný člověk. Jestli to mám po něm nebo ne, to ale nevím.“
Jako starší sestra dvou bratrů je měla od počátku na starosti a byla, jak sama říká, v jednom kole a přitom měla všechno zorganizované. Stejně jako ve své budoucí práci. Po otci zdědila přístup „to se vyřeší“ a po matce všestranný pohled na věc.
Doma se jí žilo příjemně. Byla vychovávána v domově plném tradičních hodnot a zdravého rozumu, upřímnosti, touhy dělat správné věci a malé dávky zásady „neměla by sis myslet, že jsi něco víc.“ Vzhledem k tomu, jaká ji čekala budoucnost, byl paradoxně její domov kromě rádia a gramofonu zcela nemuzikální.
„Nejsem muzikální, ale mám ráda hudbu. V pubertě to byl Elvis, The Beatles a Tio i topp.“
Görel Hanser chodila do školy pro sekretářky ve Stockholmu a snila o tom, že se stane učitelkou. Součástí jejího studia byla práce sekretářky v Anglii a Německu. Když se vrátila domů, osm slov jí navždycky změnilo život. Ta magická slova byla v inzerátu Sweden Music: „Hudební společnost hledá sekretářku s dobrou znalostí angličtiny.“ Dcera Stikkana Andersona, Marie Ledin, v knize
Min Pappa Hette Stikkan píše o veselé příhodě, ke které došlo mezi jejím otcem a Görel Hanser, když spolu pracovali:
„Stikkan křičel: Kdybych se s tebou setkal, když jsi sem poprvé přišla, i kdybys prosila na kolenou, nikdy bych tě nezaměstnal! Görel Hanser odpověděla: Kdybych se s tebou setkala, nikdy bych tu práci nevzala!“
Görel se směje a zamumlá „možná to tak opravdu bylo“ a dodává, že má velice krátký doutnák. Říká, že bylo štěstí, že ji původně najala Stikkanova žena Gudrun. Marie Ledin píše: „Na první pohled může Görel vypadat jako malá slabá blondýnka s psíma očima. Ale můj Bože, jak ona je rozhodná!“
„Ano, když se zeptáte mých bratrů, řeknou vám, že mám prudkou povahu a krátký doutnák. Podle mých děti byly doby, kdy jsem prakticky ani doutnák neměla. Někdy si dokážu pěkně lézt na nervy, když jedu jako blázen na všechny válce, ale s věkem jsem trochu zmoudřela. Mezi mnou a Stikkanem se postupně vytvořil láskyplný vztah, i když jsem občas utekla do koupelny a brečela. Líbilo se mu, když mu někdo odporoval. Házel po mně tužky a já po něm nadávky.“
Při práci pro Stikkana Andersona, muže, který napsal texty jako Klas-Göran nebo Mamma Är Lik Sin Mamma, měla na starosti autorská práva, vyjednávala s nahrávacími společnostmi, byla v kontaktu s producenty a naučila se o hudebním průmyslu prakticky všechno. I přes její hádky se Stikkanem u Polar Music zůstala a brzy byla jmenována viceprezidentkou a to dávno předtím, než se začalo diskutovat o tom, jak málo žen je ve švédském průmyslu na vedoucích postech. Marie Ledin ve své knize popisuje, jak manažeři ze zámoří telefonovali do Polaru a chtěli mluvit se Stikkanem Andersonem a rozčilovali se, že musejí jednat s „zdánlivě bezvýznamnou sekretářkou“. Ale Görel je odmítala spojit, což vyprovokovalo fámu, že „má sekretářku, která zřejmě nechápe svou pozici a touží po moci.“
Stikkan se rychle rozhodl jmenovat Görel Hanser výkonnou viceprezidentkou.
Nebál se mi věřit a často říkal: „tohle zvládneš.“ Mnozí manažeři dostali strach, když jejich sekretářka byla obzvlášť schopná, protože v ní viděli konkurenci. To, že jsem se stala viceprezidentkou, mi mnoho věcí usnadnilo a najednou se ke mně lidé, kteří volali, chovali úplně jinak. Když mi bylo padesát, dostala jsem dopisy od několika žen, které mi děkovaly, že jsem jim ukázala, že je možné se prosadit v podnikání, i když to nebylo tak snadné jako pro muže, a ostatní se na vás mohou dívat jako na „jen“ dobrou ženu. Nikdy předtím jsem o své roli nepřemýšlela z pohledu pohlaví, ale je to zábavné, když můžu inspirovat ženy, aby vystoupily ze stínu a chopily se svých pozic v podnikání.
Někteří její nejbližší ale nebyli tak nadšení ze všech těch celebrit, s kterými se při své práci setkávala. Její dcera Carolina nechtěla být jednu dobu vůbec spojována se skupinou ABBA. Když začala chodit na střední školu na Kungsholmen a měla vysvětlit, co dělá její matka, vždycky říkala: „Moje matka pracuje s dvěma fousatými muži na Skeppsholmen.“
„Můžu prozradit, že ti dva fousatí muži se tomu notně nasmáli!“
Jsou vaše děti jako vy?
„Obě jsou adoptované. Na druhou stranu s námi byly od svých šesti měsíců. Má dcera je hodně jako já a často se kvůli tomu dneska směje, ale když byla teenager, slyšela to nerada.“
I když se Görel Hanser vdala, bylo jasné, že budou muset děti adoptovat, protože její manžel měl rakovinu varlat a proto od počátku věděli, že nebudou moct mít vlastní děti.
„Nebylo to těžké rozhodování. Chtěla jsem mít s Andersem děti a tak jsme to udělali takhle. Obě jsou z Bolívie a mají jihoamerický indiánský původ. Máme teď druhý domov a má dcera tam loni byla a pracovala v pečovatelském centru, kde žila jako malá,“ říká Görel Hanser.
Její narozeniny se během let staly pozoruhodnou událostí, které se účastnili Stikkan a ABBA. Stikkan Anderson dokonce k jejím 30. narozeninám napsal svůj definitivně poslední „šlágr“, ve kterém mimo jiné zpíval o tom, že si bez ní neumí ani napsat poznámku.
„To je velice vtipný text, který přesně vystihoval mou situaci,“ říká Görel.
Když v roce 1999 slavila 50. narozeniny, dostala se na titulní strany světového tisku. ABBA, která předtím odmítla nabídku miliardy dolarů za návrat, překvapila Görel Hanser tím, že zazpívala společně poprvé od svého rozchodu.
„To bylo dva dny poté, co Kristina Från Duvemåla opustila Cirkus a já jsem měla narozeninovou oslavu v Modern Museum. Najednou přišel Benny s akordeonem a Björn s kytarou a pak všichni čtyři zazpívali Med En Enkel Tulipan. Ale věděla jsem, že tam jsou, protože předtím nacvičovali na dámských toaletách.“
Fakta:
Kristina Görel Hanser
Věk: 59 let (v současnosti už 60 – pozn. red.)
Rodina: děti Carolina (20) a Calle (24), nový manžel, matka, bratři a pes
Bydliště: Stockholm
Současný stav: pořád s Abbou
Vede: Music & Artist Service, výkonná ředitelka Briggen Theater productions, zodpovědná za nahrávací společnost Mono Music Bennyho Anderssona.
O skupině ABBA: S Bennym jsme si opravdu blízcí, je to dobrý člověk. Pro mě je to největší muzikant ze čtveřice a přitom je skromný, vlídný a velkorysý. Björn dá spíš na obchodní stránku věci, kdežto Benny se vždycky zajímá o to, jestli to bude zábava. Dobře se s ním pracuje, naslouchá a chápe. Agnetha je plachá a víc odtažitá. Frida je velice chytrá žena, která mě v mnoha věcech podpořila, a mám s ní velmi přátelský vztah.
Naposledy jste plakala: často, neuvěřitelně snadno se dojmu
Bojíte se: hmyzu
Stydíte se za: za to, že někdy řeknu věci, které tak nemyslím
Kdybyste potkala sama sebe na večírku, byla byste: Docela milá a zábavná… Nejsem si jistá!
Co vidíte, když se podíváte do zrcadla: Člověka, který má rád život a vytvořil dobrý život pro rodinu.
Jiní říkají o Görel Hanser:
„Görel je žena se silnými vášněmi, které skrývá za diplomatickou maskou. Je citlivá a zároveň silná a velmi čestná. Má velké srdce a ke svým přátelům je pozorná. Bohužel někdy zanedbává sama sebe kvůli druhým. Rády se setkáme u sklenky šampaňského, i když takovou příležitost máme zřídka, protože žiju ve Švýcarsku.“
Anni-Frid Lyngstad-Reuss, členka skupiny ABBA, kamarádka
„Máma byla vždycky s námi, ale pamatuju si ji pokaždé s telefonem a malým notesem. Je absolutně úžasná a jsme jako sestry. Je neuvěřitelně přizpůsobivá, ale někdy toho má trochu moc, takže jsem občas musela křičet, aby mi věnovala pozornost. Jsme si docela podobné. Benny Andersson je mým kmotrem, ale když jsem byla malá, ani jsem nevěděla, co to je ABBA.“
Carolina Hanser, 20 let, dcera
„Je přátelská a odhodlaná a je kmotrou mého syna. Je to opravdu skvělá žena a nic ze sebe nedělá. Görel je organizační génius a je vlídná a přemýšlivá. Má zlaté srdce a když se usměje, slunce se rozsvítí.“
Tommy Körberg, kamarád a umělec pracující pro agenturu Hanserových