The ABBA Wonder

e-Časopis československého FanClubu skupiny ♠ABBA♠

Novinky

04.09.2021: ABBA Voyage
09.03.2015: The Complete Recording Sessions podruhé

První sbírka na nové vydání legendární knihy The Complete Recording Sessions byla bohužel neúspěšná. Autor nyní zahájil druhý (a poslední) pokus. Přispět tentokrát můžete za trochu pozměněných podmínek zde. Pokud bude kampaň neúspěšná, kniha pravděpodobně v dohledné době nevyjde. Kdo tedy můžete, pomozte, prosím, tento projekt zrealizovat. Stojí za to!

28.01.2015: Sbírka na The Complete Recording Sessions

Dnes začala sbírka na aktualizovanou verzi legendární knihy The Complete Recording Sessions. Přispět můžete zde. Za příspěvek v minimální výši 750 SEK máte knihu a doručení po Evropě zdarma. Vítán je samozřejmě i jakýkoliv nižší příspěvek.
• archív novinek •

Galerie

. - 21
.
zobrazení: 6621
známka: 3.00

Motto:
"It´s only pop but we like it !"

O čem se píše...

Björn a Benny pro Elseviers Magazine, 22. 12. 1984

Vydáno dne 24. 08. 2014 (3118 přečtení)
Letos uplynulo přesně 30 let od premiéry muzikálu Chess. Na konec roku je naplánováno vydání remasterované verze původního koncepčního dvojalba, která bude rozšířena o bonusové nahrávky a videoklipy. V následujícím článku si můžete přečíst překlad rozhovoru, který Benny s Björnem poskytli holandskému časopisu Elseviers v souvislosti s propagací muzikálu Chess koncem roku 1984.

Od chvíle, kdy ABBA zvítězila v roce 1974 s písní Waterloo v soutěži Eurovize, chrlila na nás jeden hit za druhým a vydělávala spoustu peněz. Nikdy předtím neměla hudební skupina odjinud než z Británie nebo Ameriky takový úspěch. Kromě toho, že ABBA tvořila ve svých stockholmských studiích Polar dokonalý pop, stala se i nejlukrativnějším švédským vývozním artiklem. Nicméně teď se zdá, že se tento slavný kvartet rozpadá.

Frida s Agnethou vydávají sólová alba s proměnlivým úspěchem a tím jen dokazují, že se neobejdou bez svých skladatelů, aranžérů a producentů Björna a Bennyho. Muži z Abby nedávno prolomili dlouhé období ticha jedenapůlhodinovou symfonickou kompozicí svého muzikálu Chess.

Tato nahrávka a koncertní inscenace, opatřená texty z pera Tima Rice (spoluautora muzikálů Jesus Christ Superstar a Evita), nevyužívá pěveckých talentů Agnethy a Fridy. Hvězdami muzikálu jsou mimo jiné Elaine Page, Murray Head, Tommy Körberg a Londýnský symfonický orchestr.

Björn a Benny: „Pro Chess jsme kromě našeho popového zázemí čerpali inspiraci i z evropské klasické hudby. Velký vliv na nás měli Mozart a Strauss a to jak po harmonické stránce tak po stránce formy. Část sboru a orchestr jsou klasické. Melodie a zvuk jsme nahráli v našem vlastním studiu Polar a neomylně připomínají Abbu.“

„Žánrová nevyhraněnost muzikálu Chess je jasně slyšet ve zpěvu i použitých nástrojích; je zde klasický orchestr a rocková skupina, popoví zpěváci zpívají společně se zpěváky zběhlými v klasice. Chess jsme nepsali podle modelu americké hudební tradice. Je to spíš hudba Abby, kterou jsme však nemohli jako popová skupina ABBA hrát. Písně jsou na to moc dlouhé a složité. Chess byste měli poslouchat celý jako kompletní koncert.“

„Začátkem roku 1983 jsme vzhlíželi k představě, že složíme tak dlouhý hudební kus. Když se teď ohlédneme, odvedli jsme lepší práci než u mnoha Top 40 písní skupiny ABBA. Nespočet podmínek, které na nás kladla továrna na hity jménem ABBA, z nás spadlo jako břímě. Byla to úleva, že jsme najednou nemuseli shrnovat svoje nápady do omezeného rámce tří minut a pár sekund. Konečně jsme mohli skládat bez omezení. Chess nám dal mnohem větší zadostiučinění než popové album s Abbou. Pokud bude muzikál úspěšný, budeme pokračovat ve stejných stopách.“

„Jediný problém, který s sebou přináší koncertní a divadelní inscenace těchto rozměrů je, že potřebujete hromadu techniky, abyste dokonalý studiový zvuk přenesli na scénu. Navíc na přípravě představení pracuje 230 lidí, takže to celé je velice nákladné.“ To je dostatečný důvod k tomu, přilákat společnost Saab-Scania jako sponzora koncertního turné (které se zastaví v Londýně, Paříži, Amsterodamu, Hamburku a Stockholmu).

„Ve Stockholmu máme svoje studio a vlastního zvukaře Michaela Tretowa. Ve studiích Polar máme k dispozici archiv s více jak 3000 zvukovými efekty. Co je však tou pravou přitažlivou silou našeho zvuku je i pro nás záhadou. Zásadní je zřejmě kombinace a směs zvuků. Nikdy jsme nedokázali dát recept na ABBA-zvuk. Skládáme s kytarou, klavírem a syntezátorem. Jak bude výsledek nakonec znít je pro nás pokaždé překvapením.“

Chess je náš první muzikál. Londýnský muzikál Abbacadabra je koláží z ABBA hitů. S tímto projektem jsme neměli nic do činění. Příběh muzikálu Chess se točí kolem dvou důležitých šachových turnajů. Jednoho v Meranu a jednoho v Bangkoku. Proti sobě stojí Amerika, kterou zpívají popoví zpěváci, a Rusko, představované klasickými zpěváky. Hlavní postavou je Florence (Elaine Page), která stojí nad všemi. Je nestranná. Muzikál sám není o šachové hře nebo vztazích mezi Východem a Západem, jeho příběh se točí kolem dvou šachistů a Florence.“

„Vybrali jsme si Elaine Page, která se proslavila díky muzikálům Evita a Cats, protože je to zpěvačka s dobrou technikou a divadelní herečka v jedné osobě. To je kombinace, kterou v popbyznysu najdete těžko. Potřebovali jsme ji i proto, že pracujeme i se zpěváky klasické hudby.“

Největší otázkou, která teď vyvstává, je, jestli píseň The Day Before You Came z roku 1982 zůstane posledním dokončeným hitem skupiny ABBA. Björn s Bennym nehýří optimismem. „V současné chvíli nemáme ani plány ani inspiraci na nové album skupiny ABBA.“

[Akt. známka: 0,00 / Počet hlasů: 2] 1 2 3 4 5

| Autor: Michal | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: www.abbaannual.com
Layout by Pa3k modified by Safa © 2006 - Český a slovenský fanklub ABBA
Vytvořeno prostřednictvím phpRS - GNU/GPL redakčního systému.